Köpvillkor

Allmänna köp

Vid köp som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Vi följer GDPR. När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt GDPR, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en vårdnadshavare skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

Betalning av köp

Kortbetalning
TH Online AB erbjuder säkra kortbetalningar genom Svea Checkout.
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar TH Online AB med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av TH Online AB överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

När du betalar via Svea faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

Delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta,
uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.

Direktbetalning via internetbank
Väljer du detta alternativ i vår kassa så skickas du vidare till din internetbank och du kan betala din beställning direkt.

PayPal
Du kan välja att betala från ditt PayPal-saldo eller via ett betal-eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. För mer information gå till PayPal.

Swish
Genom Svea Checkout kan du betala med Swish. Du öppnar din Swish-app och kontrollerar att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Du godkänner köpet med Mobilt BankID och får direkt en bekräftelse på betalningen. Pengarna dras samtidigt från ditt anslutna konto. För att skaffa Swish, kontakta din bank eller läs mer på getswish.se

Förskottsbetalning
Betala till vårt Bankgiro 5431-3713.  Märk er betalning med ordernummer.

Det framgår i butiken om priserna är inklusive eller exklusive moms. Du kan själv välja om du vill se priserna inklusive eller exklusive moms genom att välja detta längst upp till höger på Startsidan.

Leverans

Leverans kommer att ske inom 2-5 vardagar, 1-2 vardagar om du valt Direktleverans Brodit. (Se nedan)

Fraktpriset är angivet i webbutikens kassa och är för Sverige: 


Fri frakt vid köp över 1 000:- (inkl. moms.)
Gäller inom Sverige och med leveranssätt Postnord varubrev, DHL servicepoint. (Gäller ej direktleverans från Brodit.) Läs mer här.

Postnord Varubrev – 59:- inkl. moms.
Då din order beräknas kunna skickas som varubrev kommer det alternativet användas. Om du väljer transportsättet varubrev och varubrevet inte får plats i din postlåda, fastighetsbox eller ditt brevinkast kan varubrevet komma att lämnas utanför din dörr eller lämnas i en påse hängandes på din dörr. Skulle ditt varubrev, trots ditt val vid beställningen, inte kunna skickas som varubrev kommer alternativet
DHL Servicepoint användas utan extra kostnad.

DHL Servicepoint – 69:- inkl. moms.
Leverans sker till ert närmaste DHL Servicepoint utlämningsställe. Har vi tillgång till ditt mobilnummer får du en SMS-avisering. Saknar vi ditt mobilnummer kommer du aviseras via
e-post. Vid brevavisering tillkommer en dags leveranstid. Du har möjlighet att välja ett valfritt DHL Servicepoint om så önskas.

DHL Paket – 100:- exklusive moms.
Paketet körs ut till ert företag.
Tips! Du kan med fördel välja DHL paket som leveranssätt om du är privatperson genom att lägga leveransen till det företag du arbetar på, då körs paketet ut till er.

Bud Göteborg – 100:- exklusive moms, 125:- inkl. moms.
Vi levererar direkt hem till er eller till er arbetsplats i Göteborg, Mölndal, Partille, Sävedalen, Västra Frölunda, Hönö, Öckerö. Vardagar 10.00 – 16.00.

Direktleverans Brodit
Vi erbjuder möjligheten att skicka beställningar direkt från Brodit till dig, det är bra om du vill ha dina artiklar så fort som möjligt.
Välj ”Direktleverans Brodit” som leveranssätt när du är i kassan. Leveranstid är 1-2 vardagar. I de fall vi har artiklarna i eget lager kan de komma att skickas direkt från oss.
(Vi reserverar oss för att en artikel tillfälligt kan vara slut hos Brodit. Om en artikel är restnoterad så skickas beställningen direkt från Brodit så fort den är färdig i produktion.)
Det är oftast inga långa väntetider på restnoterade artiklar. 

Fraktpris vid direktleverans

Postnord Varubrev
 – 119:- inkl.moms
Då din order beräknas kunna skickas som varubrev kommer det alternativet användas. Om du väljer transportsättet varubrev och varubrevet inte får plats i din postlåda, fastighetsbox eller ditt brevinkast kan varubrevet komma att lämnas utanför din dörr eller lämnas i en påse hängandes på din dörr. Skulle ditt varubrev, trots ditt val vid beställningen, inte kunna skickas som varubrev kommer alternativet
DHL Servicepoint användas utan extra kostnad.

DHL Servicepoint – 119:- inkl. moms.
Leverans sker till ert närmaste DHL Servicepoint utlämningsställe. Har vi tillgång till ditt mobilnummer får du en SMS-avisering. Saknar vi ditt mobilnummer kommer du aviseras via
e-post. Vid brevavisering tillkommer en dags leveranstid. Du har möjlighet att välja ett valfritt DHL Servicepoint om så önskas.

Postnord Företagspaket – 135:- exkl. moms
Paketet körs ut till ert företag.
Tips! Som privatperson kan du med fördel välja företagspaket genom att lägga leveransen till det företag du arbetar på.

Frakt Europa, Freight Europe
FedEx / DHL – 156 SEK exklusive moms, 195 SEK inkl moms.

Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.

Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att kvitto, faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.

Avbeställning

Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att kvitto, faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt.

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att kvitto, faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen.

Svensk moms

Kunder i ej EU-land eller företag med VAT-nummer betalar ej svensk moms.

Ångerrätt vid köp

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 5 vardagar räknat från dagen då vi mottagit returen.

Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.

Reklamationer och återköp i vissa fall

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Tryckfel vid köp m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.